Kandidatprogram

Grafisk form­givning och illustration

Utställning: 14–23 maj på Konstfack


Om Grafisk form­givning och illustration

De senaste åren har jag läst en rad böcker om kartografi – det vill säga läran om hur kartor framställs – och därför kan jag inte låta bli att associera till hur våra studenter arbetat med sina examensarbeten.

Det finns nämligen en naiv föreställning att en kartas uppgift är att avbilda den verkliga världen så korrekt som möjligt, men kartografens roll är inte att neutralt återge en terräng, utan att medvetet göra val som tjänar ett syfte. Världskartans proportioner förvrids för att ge oss rätt kompassriktningar, medan tunnelbanekartan visar stationerna översiktligt – som runda prickar längs färgkodade linjer.

På samma sätt visar årets examensarbeten upp världen för oss, inte genom trogna reproduktioner, utan genom verk som formgetts för att visa någonting specifikt – allt från staden Krakow som typografiskt arkiv till ett skogsområdes mörka hemligheter.

Här finns undersökningar av materialitet och text, av växters rörelser och tryckkonstens praktik. Betydelsemättade samlingar och ren mönsterglädje.

Här finns även examensarbeten som blottlägger skönhetsnormer, sexism och rasism, som får klangbotten av personliga erfarenheter, känslor och minnen och som visar på styrkan i gemensamma platser för kreativitet. Uttrycksformerna inkluderar animation, trycktekniker, interaktivitet, svetsning och mycket mer.

Årets examensarbeten är kartor över inre och yttre platser – de är verk som inte bara avbildar världen, utan gör den större.

Jöns Mellgren
Adjunkt och programansvarig i grafisk design och illustration