Bildlärarutbildning
Under den sista terminen av fem år på lärarutbildningen i bild, design och media genomför studenterna ett examensarbete, där de arbetar med såväl konstnärliga som vetenskapliga metoder. Resultaten kommuniceras både i en vetenskaplig uppsats och genom ett konstnärligt arbete. Dessa två gestaltnings- och kunskapsformer belyser den bredd i kompetenser och kunskap som studenterna vid bildlärarprogrammen utvecklat under sina studieår.
I centrum för undersökningarna står det bildpedagogiska området och frågor om lärande. Studenternas projekt handlar alltså inte bara om det egna lärandet, utan också om kommande generationers lärande kring och genom bilder och visuella kulturer. Det är ett viktigt uppdrag, då vi befinner oss i en tid då kunskap och förståelse för den andres tankar och erfarenheter behövs mer än någonsin.
Det är slående hur studenterna vid Institutionen för bild- och slöjdpedagogik (IBIS) visar engagemang för relevanta samtidsfrågor som jämlikhet, hållbarhet och pedagogisk utveckling. Såväl källkritik som källtillit, bildpedagogik i ett globalt och glokalt perspektiv samt möjligheter kring formellt och informellt lärande, är exempel på ämnen som behandlas i vårens tjugofem examensarbeten.
De bild-, media- och designlärare som examineras har ett starkt engagemang för att skapa en bra utbildning för kommande generationer. De kommer snart att ta sig an en av samhällets viktigaste uppgifter: att vara lärare.
Maria Eriksson och Jacob Kimvall, lektorer, Ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskolan (Bild-Media eller Bild-Design), vid Institutionen för bild- och slöjdpedagogik.
PS. På Konstfacks vårutställning presenteras den konstnärliga delen av examensarbetet. De vetenskapliga uppsatserna publiceras efter kursslut via forskningsplattformen DIVA. Ta gärna del av dem där!