Shifei Zhang

Keramik, som är rik på historisk och symbolisk betydelse, fungerar inte bara som passiva kärl utan som aktiva deltagare i utformandet av personliga och kollektiva berättelser. Det här examensarbetet utforskar keramik som ett berättande medium, undersöker hur föremål kan uttrycka kulturell identitet, minne och känsla genom interaktioner mellan konkret form och abstrakt upplevelse.
I det sista verket, Zhanny’s Wish, skapas keramiska föremål som arkivdokument som går tillbaka till mina föräldrars bröllop i 1990-talets Kina och förkroppsligar minnen kopplade till äktenskapstraditioner och familjeritualer. Keramiken betonar spänningar mellan klarhet och tvetydighet. Genom att presentera objekt som pseudoarkiv ifrågasätter konstverket minnets autenticitet och flytande karaktär. Det uppmanar betraktarna att aktivt rekonstruera narrativ baserade på personliga uppfattningar och fantasi. I stället för att direkt dokumentera det förflutna undersöker verket hur berättelser kan omformas och upplevas på nytt. Det sammanbinder fysisk närvaro med abstrakt minne och låter besökarna navigera längs sina egna vägar av förståelse och tolkning.

