Petra Penlau

Petra Penlau
Some words are indirectly gendered, almost exclusively used to describe one gender.
Petra Penlau (Hon/henne)
Danmark , f. 1998
+45 20106607
Utställning: 14–23 maj på Konstfack
Kön & stereotyper inom kommunikation

Vi exponeras konstant för könsstereotyper inom kommersiell kommunikation. Annonser som framställer kvinnor antingen som sexobjekt eller oskyldiga modersfigurer. Billboards som porträtterar framgångsrika, Rolexbärande män med sexpack. Produkter uppdelade i binära kategorier med könskodad design.

Dessa stereotyper är skadliga. De skapar orealistiska förväntningar och begränsningar oss i hur vi förväntas uttrycka vår könstillhörighet.

”INC Study” är en manual som gör läsaren uppmärksam på var könsstereotyper förekommer i kommunikation, och ger praktiska verktyg och inspiration för att utmana dem. Den är utformad för alla som arbetar med kommunikation och vill undvika att reproducera könsstereotyper, vare sig skriftligt, muntligt eller visuellt.

Petra Penlau
The commercial industry is shaped by a gender binary view, offering identical products in gender-coded packaging.
Petra Penlau
Women are very(!) often portrayed with slightly parted lips, evoking a seductive and sexualised male gaze expression.